Woordhelder

Dyslexie oorzaak en gevolg

In groep 3 starten leerlingen met het leren lezen. Als de leesontwikkeling eind groep 3 achterblijft is het moment aangebroken om extra hulp in te schakelen. Leesproblemen hoeven op dat moment nog niet te betekenen dat er sprake is van dyslexie. Pas als het technische lezen niet naar wens verloopt en extra hulp op school en thuis geen resultaat oplevert kan met diagnostisch onderzoek gekeken worden of er sprake is van dyslexie.

 

Oorzaak

De exacte oorzaak van dyslexie is nog niet bekend, maar de problemen spelen zich zeker af in de hersenen. Klankcodes worden niet volledig of foutief in de hersenen verwerkt en opgeslagen. Hierdoor kunnen deze codes minder goed uit het geheugen worden opgehaald om gekoppeld te kunnen worden met een woordbeeld.

Indien één of beide ouders dyslexie hebben, dan is de kans groot dat de kinderen hier ook aanleg voor hebben.

 

Vooroordelen

Het is belangrijk dat de naaste omgeving van een kind met dyslexie zich realiseert dat er geen sprake is van luiheid of gebrek aan intelligentie. Het is een onzichtbare handicap waarbij het prettig is als iedereen hier rekening mee houdt en er compenserende maatregelen kunnen worden geregeld.

 

Gevolgen

In het dagelijks leven wordt er veel geschreven en gelezen. Vooral ook binnen het onderwijs. Dyslexie kan een belemmering zijn om capaciteiten optimaal te benutten. Het is daarnaast voor een kind frustrerend om bij voldoende intelligentie toch het lezen niet eigen te kunnen maken. Een lagere eigenwaarde en motivatieproblemen kunnen hierdoor ontstaan. Dyslexie heeft niet alleen gevolgen op de basisschool maar tijdens de gehele schooltijd, beroepsopleiding en later op de werkvloer.

 

Thuissituatie

Het kan zowel voor ouders als kinderen frustrerend zijn als het op school niet goed gaat. Ouders kunnen zich verplicht voelen om thuis extra te gaan oefenen om snel vooruitgang te boeken. In de praktijk valt dit echter tegen. En kinderen ervaren het extra oefenen vaak als belastend, waardoor het oefenen uiteindelijk zorgt voor frustratie en ergernis.

Overleg met de leerkracht welke begeleiding thuis raadzaam en mogelijk is. Probeer er een ontspannen moment van te maken zodat kinderen gemotiveerd blijven. Een stripboek of informatief boek kan bijvoorbeeld ter afwisseling worden gebruikt.

 

Broers en zussen

Het hebben van een broer of zus met dyslexie kan als vervelend worden ervaren. De extra aandacht voor het kind met dyslexie kan zorgen voor jaloezie bij de andere kinderen. Zorg ervoor dat iedereen weet wat dyslexie is en wat de gevolgen zijn. Door iedereen bij het proces te betrekken wordt er gezorgd voor meer betrokkenheid en begrip.